Jazzhus Tagskægget (1969-80)

Klostergade 34, 8000 Aarhus C

 

I sommeren 1969 flyttede Tagskægget fra sin hidtidige placering i Paradisgade 7-9 til større lokaler i chokoladefabrikken Elvirasmindes lokaler i Klostergade 34. Åbningen fandt sted en morgen, og de følgende 18 timer blev de nye lokaler indviet med en maraton-jamsession, hvori deltog 14 forskellige orkestre. Man holdt åbent hver aften og præsenterede internationale topnavne. Dollar Brand, Bill Evans og endda Duke Ellington fejrede triumfer, og senere kom også den elektriske jazz til, så man f.eks. kunne høre pianisten Keith Jarrett.

I sommeren 1972 udvidede man igen ved at lave et stort spillested på Hotel Royal på Storetorv, som fik navnet ”Royal Birdland”. Premieren var den 14. august. Ved samme lejlighed blev lokalerne i Klostergade omdøbt til ’Det gamle Skæg’, og meningen var at man hér skulle fortsætte med lokal jazzmusik. Trods gæsteoptræden af store navne som Charles Mingus, Barney Kessel og Phil Woods varede stoltheden kort. Allerede 81 dage efter åbningen var det sket. Drømmen brast, og ”skægget” flyttede tilbage til Klostergade.

Finn Hjernøes Ben Webster-plakat til Tagskægget

Et særligt kapitel i Tagskæggets historie udgør de mange bigband besøg med Duke Ellingtons besøg i 1971 som det væsentligste. På besøg var også de amerikanske The Thad Jones/Mel Lewis Orchestra, Woody Herman, Clark Terrys Big Bad Band, Buddy Rich og Gil Evans band. Hertil de danske Radioens Big Band og Thad Jones´ Eclipse og de lokale Klüvers og Peder Pedersens Big Bands. Ved en festival i 1976 på Århus Stadion præsenterede Tagskægget en række udenlandske repræsentanter for de nye jazzretninger, bl.a. jazz-rock fusion. Her kunne man opleve navne som: Billy Cobham/George Duke, Shakti/John McLaughlin, Weather Report og Secret Oyster.

Duke Ellingtons Big Band på Jazzhus Tagskægget (1971)

Fra midt i 1970’erne løb Tagskægget ind i nye problemer. Almindeligt fald i publikumsinteresse og voksende musikerutilfredshed  begyndte at skabe problemer fra 1975-76. Økonomien var presset, og man kom i konflikt med byens lokale musikere.  I 1980 lukkede Tagskægget efter 13 år som byens førende jazzhus. Hermed sluttede en af de mest succesrige epoker i århusiansk jazzhistorie.

Peter Fahrenholz fortæller: ”Da Tagskægget sang på sidste vers, blev Steen Vig og jeg hyret til at spille de sidste tre aftener. Det blev kun til en aften, for kort efter vi var begyndt at spille, indfandt et meget larmende selskab sig, bestående af slet ikke så få af de kendte ansigter, man dengang kunne finde både på Tagskægget og andre af byens spille- og ølsteder. De lavede en påfaldende larm, som stank langt væk af sabotage. De satte et livligt frisbee-spil i gang, og jeg afbrød straks mit spil. Per stod henne foran med sin klarinet i hånden og sine tre saxofoner på et stativ ved siden af sig. Han gloede på mig, da jeg tog stativet og bar det om bag ved klaveret. Vi spillede videre, og mindre end et minut senere røg en frisbee hen over scenen i lav højde der hvor saxofonerne havde stået, ramte bagvæggen og fløj ud på gulvet igen. Så stoppede vi, pakkede sammen, ringede besked til Max, og forlod Tagskægget for sidste gang.”

Læs mere om Tagskæggets første år i Paradisgade 7-9:  Jazzhus Tagskægget (1967-69)